Apkārt zemeslodei ar cilpu kaklā

kkk

Somu rakstnieka Olli Jalonena romāns 14 mezgli līdz Griničai no pirmā acu uzmetiena (par to šķiet liecinām arī nosaukums) ir ceļojumu stāsts, taču izlasot tas atklājas kā plašs, smeldzīgs vēstījums par cilvēcisko attiecību trauslumu, stāsta spēku un ceļu kā mītisku kategoriju.

Rakstnieks intervijās atzinis, ka romānu rakstījis divdesmit gadus. Tātad nav grūti aprēķināt, ka tā iesākums meklējams vēl laikā, kad TV realitātes šovi vēl nebija ne tuvu tik izplatīti kā mūsdienās, taču sižetisko intrigu aizsāk tieši šāds realitātes šovs: britu raidsabiedrība uzaicina cilvēku komandas doties apkārt pasaulei pa nulles meridiānu savdabīgā sacensībā, kas tiek organizēta par godu 18. gadsimta astronoma Edmonda Haleja jubilejai. Zīmīgi, ka zemeslodi nav paredzēts apceļot uz labu laimi, izvēloties pieejamākos maršrutus, bet gan, cieši pieturoties pie nulles meridiāna un neatkāpjoties no samērā šaurā atļautā „tuneļa”. Ceļojumam jānotiek vienīgi veidos, kādi bija pieejami Haleja dzīves laikā, tātad – nekādu lidmašīnu, automašīnu un motorlaivu; atļauta ir iešana kājām, ceļošana ar jahtu un gaisa balonu. Taču ironiski, ka šo noteikumu izpildi un strikto regulējumu ievērošanu ceļa laikā kontrolēs vismodernākās mūsdienu tehnoloģijas.

Stāsts vāka tekstā pieteikts kā antiutopija, un zināmas šī žanra iezīmes tajā patiesi ir: kaut vai „Lielā brāļa” kontroles sindroms, kas liek ceļojuma organizētājiem aprīkot visus dalībniekus ar elektroniskām „virvēm” ap kaklu, kuras reģistrē cilvēka pārvietošanos, kā arī citi augsto tehnoloģiju sasniegumi, kas paredzēti, lai ierobežotu ceļotāju dabisko vēlmi atvieglot maršrutu un lasītājam norādītu, ka brīvība ir iluzora. Četrpadsmit virvēs iesietie mezgli ceļotājiem jāreģistrē īpašās ierīcēs, kas novietotas noteiktos ceļa punktos, bet šo punktu atrašanas instrukcijas ceļiniekiem tiek izsniegtas mīklu un rēbusu formātā, kas liek tiem uzzināt vairāk par Haleja dzīvi un darbību, bet vienlaikus, iespējams, ironizē arī par Da Vinči koda un līdzīgu kriptobestselleru izmantoto paņēmienu, liekot varoņiem sižeta virpuļos traukties no vienas mīklas atšifrēšanas pie nākamās.

Sižets sākas ar brīdi, kad soms Petrs saņem vēstuli ar uzaicinājumu piedalīties šajā sacensībā. Romāna lielāko daļu stāsta Petra jaunākais brālis Kari, kurš trim sākotnējiem ceļabiedriem pievienojas pavisam nejauši – lai ar brāli kopīgi precizētu nule mirušā tēva mantojuma sadales lietas. Viņa stāstījumu ik pa brīdim pārtrauc Petra un pārējo divu ceļa dalībnieku Greiema un un viņa sievas Ailas dienasgrāmatu fragmenti: vietumis detalizēti, vietumis pavisam lakoniski.

Grāmatu uzsākt lasīt ir grūti: sākumā nav skaidras „pārmijas” starp dažādajiem stāstītājiem un to savstarpējās attiecības; tās noskaidrojas tikai lasīšanas gaitā. Līdz ar to romāna nosaukumā minētie mezgli iegūst daudznozīmīgu raksturu: tie ir ne tikai kontrolpunkti, kuros jāatzīmējas pasaules apceļotājiem, ne tikai mezgli pieminētajās „kakla virvēs”, bet arī mezgli, kas pakāpeniski rodas viņu savstarpējās attiecībās un visbeidzot – paša teksta samezglotības princips.

Pēc lēnīgā ievada, kurā ceļotāji gausi cīnās pa Anglijas un Francijas sauszemi, ceļojums pamazām uzņem tempu gan pa zemi, gan ūdeni un gaisu, un tad jau lasītājs tiek ievilkts gan valodas krāšņumā, gan ziņkārē – kā sarežģīto uzdevumu iespējams paveikt un vai to vispār iespējams paveikt? Taču tekstā neatradīsim galvu reibinošu piedzīvojumu aprakstus; visu paveic tikai un vienīgi autora meistarīgais stāstījums. Ceļotāju brīvību ierobežo strikti un bieži absurdi noteikumi: piemēram, Greiemam un Petram fiziski nav atļauts vienam no otra attālināties vairāk par noteiktu distanci – un rakstnieks analizē: ko un kādā veidā psiholoģiski sarežģī šādi noteikumi? Un kas notiek starp abiem „pāri palikušajiem”, uz kuriem šie ierobežojumi neattiecas? Noteikumu nepārkāpjamība tiek apšaubīta, apzinātā kontrastā nostādot spēles principu ar notiekošo visai skarbo realitāti.

Pilnu recenzijas tekstu lasiet šeit:

http://www.punctummagazine.lv/2015/06/15/apkart-zemeslodei-ar-cilpu-kakla/

Atbildēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logotips

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Mainīt )

Connecting to %s